لوور آلومینیومی چیست؟

نمای لوور آلومینیومی چیست؟

لوور آلومینیومی چیست؟

لوور آلومینیومی چیست؟

لوور به قطعات عریض از جنس آلومینیوم یا چوب گفته می‌شود که به شکلی مورب روی نمای ساختمان نصب می‌شوند و در واقع به عنوان سایه‌بان عمل می‌کنند. نمای لوور به شکل قطعات افقی یا عمودی، روی نمای شیشه‌ای که نورگیر باشد نصب می‌شود و از تابش مستقیم نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. این نما نه‌تنها تابش نور خورشید را کاهش می‌دهد، بلکه به عنوان عایق گرمایی عمل کرده و میزان ورود سر و صدا به داخل ساختمان را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مزایای نما لوور

نمای لوور ساختمان می‌تواند تا حدود 80 درصد میزان ورود نور خورشید به داخل ساختمان را کاهش دهد. بنابراین در فصول گرم سال که باید از انرژی برق برای خنک کردن فضای داخلی ساختمان‌ها استفاده شود، با استفاده از نمای لوور و کاهش دادن ورود نور خورشید، می‌توان تا حد زیادی در انرژی مصرفی ساختمان نیز صرفه‌جویی کرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نمای لوور تا 30 درصد مصرف انرژی ساختمان را کاهش می‌دهد.

نمای لوور می‌تواند شکل ظاهری بسیار زیبایی را برای ساختمان ایجاد کند. این در حالی است که این نما، به هیچ وجه دید از داخل به بیرون ساختمان را محدود نمی‌کند. علاوه بر این، نمای لوور معمولا با استفاده از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود که هم بسیار سبک است و هم دوام بالایی در برابر عوامل طبیعی مانند باد و باران دارد. در ضمن نمای لوور به نگهداری خاصی نیاز نداشته و هزینه زیادی را از این بابت به صاحبین ساختمان متحمل نمی‌کند.

در برخی از نماهای لوور، امکان حرکت دادن و تغییر زاویه تیغه‌ها در ساعت‌های مختلف شبانه روز وجود دارد. بنابراین ساکنین ساختمان می‌توانند با توجه به نیاز خود و با در نظر گرفتن موقعیت خورشید در آسمان، تیغه‌ها را به حرکت درآورند.

انواع نمای لوور ساختمان:

نمای لوور را می‌توان از جنس‌های مختلفی مانند چوب، کامپوزیت و … ساخت، اما برای آنکه دوام آن افزایش پیدا کند، معمولا این نما را از جنس آلومینیوم یا آهن می‌سازند. البته استفاده از آلومینیوم برای نمای لوور ساختمان متداول‌تر است. ما در ادامه درباره نما لوور آلومینیومی و نما لوور آهنی توضیحات بیشتری را ارائه می‌کنیم:

نمای لوور آهنی:

برای اجرای نمای لوور از مواد بادوام استفاده می‌شود که یکی از آنها آهن است. آهن و فولاد از استحکام بالایی برخوردار هستند و می‌توانند دوام زیادی داشته باشند؛ اما آهن دو ایراد عمده دارد که باعث می‌شود کمتر برای نمای لوور مورد استفاده قرار بگیرد؛ اول آنکه وزن زیادی دارد و می‌تواند نمای ساختمان را سنگین کند. عیب دومش هم آن است که در معرض زنگ زدن قرار دارد و حتما باید برای آن از پوشش‌های مناسب (مانند ضدزنگ و رنگ) استفاده شود.

نمای لوور آلومینیومی:

آلومینیوم فلزی سبک است که استحکام بالایی هم دارد. از سوی دیگر، این فلز در برابر زنگ زدن هم مقاوم است و حتی در طولانی مدت، رنگ و درخشش خود را حفظ می‌کند. این عوامل باعث می‌شوند که آلومینیوم گزینه به مراتب مناسب‌تری نسبت به آهن برای استفاده به عنوان تیغه لوور باشد.

انواع مدل نمای لوور ساختمان:

نمای لوور ساختمان از نظر حرکتی به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می‌شود. در زیر هر کدام از این نماها را معرفی کرده و درباره آنها توضیحاتی را ارائه می‌کنیم:

نمای لوور ثابت:

نماهای لوور ثابت رواج بیشتری دارند. این نوع نمای لوور به آسانی روی انواع نماهای شیشه‌ای، کامپوزیت و حتی روی پنجره‌ها نصب می‌شود. هزینه آن نسبت به نمای متحرک پایین‌تر است و دوام بیشتری هم دارد.

نمای لوور متحرک:

نمای لوور متحرک دارای تیغه‌هایی است که با استفاده از یک اهرم، می‌توانند در یک محور به حرکت درآیند. این ویژگی سبب می‌شود که ساکنین ساختمان بتوانند در صورت نیاز، تیغه‌ها را حرکت داده و آنها را جمع‌تر یا بازتر کنند. بدین ترتیب می‌توان میزان ورود نور به داخل ساختمان را بر حسب نیاز افزایش یا کاهش داد. حرکت دادن تیغه‌ها هم به صورت دستی و هم با استفاده از ریموت قابل انجام خواهد بود.

نما لوور آلومینیومی دوکی:

در بین تمام انواع نمای لوور، نمای دوکی از همه رایج‌تر است. این نوع نما، به دلیل تیغه‌های دوکی شکلی که دارد، زیبایی و ظرافت بیشتری به نمای ساختمان می‌بخشد و در جلوگیری از تابش نور خورشید هم موثرتر عمل می‌کند. بدین ترتیب، نما لوور دوکی می‌تواند تا 30 درصد مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهد. نما لوور دوکی با استفاده از تیغه‌های آلومینیومی ساخته می‌شود که معمولا قطر آنها بین 10 تا 40 سانتی‌متر است. این تیغه‌ها را می‌توان در رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار داد و نمای جذابی را برای ساختمان ایجاد کرد.

نمای لوور آلومینیومی مستطیلی:

نمای لوور مستطیلی که به آن نمای مکعبی هم گفته می‌شود، تا حد زیادی به لوور دوکی شباهت دارد، با این تفاوت که سطح مقطع آن به جای آنکه به شکل دوک باشد، به شکل مستطیل است. این نوع نمای لوور هم مانند نمای دوکی دارای طرفداران زیادی است و از نظر کارایی، فرق چندانی با نمای دوکی ندارد.

نمای لوور آلومینیومی Z شکل:

این نوع نمای لوور، با استفاده از ورقه‌های آلومینیومی ساخته می‌شود که اگر از نمای پهلو به این ورقه‌ها نگاه کنیم، شبیه حرف Z هستند. نمای لوور آلومینیومی Z شکل دارای ضریب همپوشانی زیادی است و در مقایسه با دو نوع قبلی که معرفی کردیم، وزن پایین‌تری دارد. در نتیجه می‌توان گفت که قیمت تمام شده آن نیز کمتر خواهد بود. با استفاده از این نمای لوور، می‌توانیم قسمت‌هایی از نمای ساختمان را که نمی‌خواهیم از بیرون دیده شوند، به‌طور کامل بپوشانیم.

آریا نمای آترا با سابقه درخشان در زمینه طراحی و اجرای نماهای مدرن ساختمانی میتواند برای مشاوره و راهنمایی در خدمت شما عزیزان باشد

نمای لوور

لوور-لوورآلومینیومی-لووردوکی-لوورمستطیل-لوورزد-لوورآهنی-لوورخام-انواع لوور-لوورثابت-لوورمتحرک-لیفت اند اسلاید-درب و پنجره-ورق کامپوزیت-پروفیل-هندریل-هندریل شیشه-جان پناه-فلاشینگ-نمای آترا-طراحی ساختمان-طراحی مدرن-نما دوپوسته-بتن اکسپوز-نمای مسی-ورق آلومینیوم


جدیدترین مطالب :



مدیریت